check link mail minus plus rss search

مشاوره

رایگان

فقط کافیه کلیک کنید!
شروع کنید!

مباني علمي مديريت توزيع و چالشهاي فراروي شركتهاي پخش كالا در ايران

۲۳ دی ۱۳۹۷


مبانی علمی مدیریت توزیع

شاید در ساده ترین تعریف، بتوان توزیع را فرایند رساندن کالا در زمان، مکان، میزان و شرایط مناسب بازار دانست. بدون شک تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی و مدیریت توزیع است.
تتوزیع از لحاظ کاربردی شاید مهمترین عنصر از عناصر آمیخته بازاریابی باشد چرا که اگر تمام اقدامات بازاریابی (همه فعالیت های برون سازمانی ودرون سازمانی) به درستی صورت گیرد ولی نتوانیم کالا را به موقع، به اندازه و به سهولت به دست مشتری برسانیم کل فعالیت هایمان دچار اختلال می گردد.
توزیع دارای دو نقش اساسی است ، از یک طرف به توزیع کنندگان کمک می کند و از طرف دیگر به مصرف کنندگان. در حقیقت توزیع، واسطی است بین تولید و مصرف و به همین دلیل هم به آن واسطه می گوئیم.
اکثر تولیدکنندگان، محصولات تولیدی خود را به طور مستقیم به مصرف کنندگان نمی فروشند. کانال بازاریابی رابطه میان تولیدکنندگان و استفاده کنندگان نهایی است. کانال بازاریابی مجموعه ای از واسطه های بسیار است که وظایف متنوعی انجام می دهند و نام های مختلفی دارند.
بعضی از این واسطه ها نظیر عمده فروشان و خرده فروشان، کالا را می خرند، مالک آن می شوند و دوباره آن را می فروشند.
سایر واسطه ها همچون دلالان، نمایندگان تولیدکنندگان و کارگزاران فروش به دنبال مشتری گرددن و ممکن است برای انجام معامله از طرف تولیدکننده اختیاراتی داشته باشند، اما هیچ گاه مالکیت کالا را در اختیار نمی گیرند.
واسطه های دیگر نظیر شرکت های حمل و نقل، انبارهای مستقل، بانک ها و آژانس های تبلیغاتی هم هستند که نه مالکیت کالا را عهده دار می شوند و نه درباره خرید و فروش آن مذاکره ای میکنند، بلکه این واسطه ها تسهیلاتی را در فرایند توزیع ارائه می کنند.
در هر حال، تصمیمات مربوط به کانال بازاریابی از جمله مهم ترین تصمیماتی است که مدیریت و بخش بازاریابی شرکت با آن سروکار دارند.

مطالب مرتبط

چگونگي رويارويي با دنياي آينده

چگونگي رويارويي با دنياي آينده

۲۰ دی ۱۳۹۷

کتاب ابعاد شخصيت انسان كامل
کتاب ابعاد شخصیت انسان کامل

کتاب ابعاد شخصيت انسان كامل

۲۴ دی ۱۳۹۷

اثرات گرم شدن زمین
اثرات گرم شدن زمین

اثرات گرم شدن زمین

۲۵ دی ۱۳۹۷

مقدمه ای بر بازاریابی و فروش
مقدمه ای بر بازاریابی و فروش

مقدمه ای بر بازاریابی و فروش

۲۵ دی ۱۳۹۷

اهداف و وظایف موزه علوم و فناوری
اهداف و وظایف فرهنگسرای علوم و تکنولوژی

اهداف و وظایف موزه علوم و فناوری

۱۹ دی ۱۳۹۷

نظر کاربران

نظرات خود را ارسال کنید


  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.